Mezinárodní konference KRE 11

Pod záštitou náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro výzkum a vysoké školství prof. Ing. Ivana Wilhelma, CSc., a ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze a Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze pořádá Národní technická knihovna 8. - 9. 9. 2011 mezinárodní konferenci KRE 11 (Knowledge, Research, Education).

Dne 9. září 2009 otevřela Národní technická knihovna dveře své nové budovy na úrovni doby. Jako připomenutí této skvělé události jsme o rok později spustili seriál ročních konferencí věnovaných průsečíkům mezi znalostmi, výzkumem a vzděláváním (Knowledge, Research, Education). První v řadě zaznamenala mimořádný úspěch, který hodláme letos zopakovat: tématem 24 hodinové události letošního 8. a 9. září je měření výzkumu. Naším letošním záměrem je věnovat pozornost často kontroverzním mechanismům hodnocení výzkumu a jejich důsledkům pro jeho další financování a institucionální podporu. Soudíme, že právě v časech ekonomických obtíží je o to důležitější hledat dobře zdůvodněné a spravedlivé metody, které podpoří výzkum jako nutnou podmínku ekonomického rozvoje a rozkvětu vysokoškolského vzdělávání.

Cílem naší konference (očekáváme kolem 130 účastníků) je svést dohromady univerzitní hodnostáře, vedoucí pedagogy akademické obce, personál knihoven a vydavatele a usnadnit tak debatu o trendech a politikách, jimiž jsou formovány jejich zájmy a které se týkají nás všech. Tradičně míváme pět či šest klíčových přednášek, jak domácích tak zahraničních, které se tématu věnují z různých úhlů pohledu, a velký prostor pro neformální setkávání a diskuse.


Martin Svoboda, ředitel NTK

Program

Níže najdete rozpis na čtvrtek, pátek i společenský večer.

 Čtvrtek, 8. září 2011

registrace a informace 11:00 - 16:50
šatna 11:00 - 18:30

moderuje: Martin Lhoták, KNAV, CZ

13:00 – 13:15

zahájení konference a uvítání účastníků konference

Martin Svoboda, ředitel Národní technické knihovny, CZ
Jan Hrušák, vrchní ředitel sekce pro vědu a výzkum, MŠMT, CZ

13:15 – 14:00

James V. Staros, Ph.D., Provost & Senior Vice Chancellor for Academic Affairs Professor, Department of Biochemistry & Molecular Biology University of Massachusetts, Amherst, USA

Evaluating Research at Levels from National to Institutional

14:00 - 14:45

Štěpán Jurajda, CERGE-EI, CZ
Common mistakes in the application of bibliometric information in the Czech Republic

14:45 - 15:15

přestávka, občerstvení 

 

15:15 - 16:00

Erik Arnold, Technopolis, UK
Measuring Health in Research and Innovation Systems: The Czech Research Audit in International Context

16:00 - 16:45

Nancy Foster, University of Rochester, MA, USA
Participatory Design of Academic Libraries

Společenský program - čtvrtek 8. září

17:00 - 17:50

prohlídky Národní technické knihovny a doprovodný program (odchod z konferenčního sálu)

18:00

sraz účastníků konference v parteru NTK - odchod na slavnostní recepci

18:10

odjezd 2 historickými tramvajovými vozy do centra Prahy (nástup: zastávka "Lotyšská", nedaleko NTK)
Trasa: Vítězné náměstí - Prašný most - Pražský Hrad - Královský letohrádek - Malostranská - Újezd - Národní divadlo - Národní třída - Václavské náměstí - Jindřišská  - Náměstí Republiky

19:00 - 23:30

slavnostní recepce v Obecním domě (nám. Republiky 5, Praha 1)

 Pátek, 9. září 2011

registrace a informace 8:00 - 10:30
šatna 8:00 - 13:00

8:30 - 9:00

občerstvení


moderuje: Martin Svoboda, ředitel NTK

9:00 - 9:30

Joep Verheggen, Elsevier Science, NL

A short story about multi-dimensional research assessment and SciVal applications

9:30 - 10:00

Jeff Clovis, Thomson-Reuters, USA
Assessing faculty productivity and institutional research performance: Using publication and citation key performance indicators

10:00 - 10:45

Jaroslav Machan, ŠKODA AUTO, a. s., CZ
Experience of R&D cooperation between the academic and industrial sectors

10:45 - 11:15

přestávka, občerstvení

11:15 - 12:50

panelová diskuse

12:50

závěr
 
Andrew Lass, Mount Holyoke College, MA, U.S.

11:00 – 11:20

přestávka, občerstvení
moderuje: Andrew Lass, Mount Holyoke College, MA, U.S.

11:20 – 12.20

panelová diskuse

12.20

závěr

Přednášky a přednášející

Erik Arnold: Measuring Health in Research and Innovation Systems: The Czech Research Audit in International Context

Prezentace pptx (291 kB), pdf (410 kB)

Abstrakt:

National Research and Innovation Systems are complex and their health is difficult to measure. A growing number of countries have tried to review and diagnose their own systems through approaches such as the OECD Innovation Policy Reviews, 'Policy Mix' peer reviews at EU level, large national studies or evaluations of major actors such as research councils. This presentation will set out some of the key findings of the recent Czech Research Audit in an international context and reflect on the needed mix of qualitative and quantitative analysis.

Erik Arnold is the Chairman of the Technopolis Group and Professor of International Innovation at the university of Twente. He has been working in research and innovation policy since the start of the 1980s. He led the recent audit of the Czech research system. Other reviews of interest where he has played a major role include: evaluations of the Research Council of Norway, the Austrian Industrial Research Promotion Fund (FFF) the Austrian Science Fund (FWF) and the National Natural Science Foundation of China; OECD Innovation Policy reviews of South Africa and Norway; policy mix reviews of France and Latvia; evaluation of the Sixth Framework Programme.

Jeff Clovis: Assessing faculty productivity and institutional research performance: Using publication and citation key performance indicators

Abstrakt:

Institutions must demonstrate return on investment in all areas, including sponsored research. This presentation will cover various bibliometric indicators used to measure research performance, including article output, citation count, h-index, citation impact, etc. Assessment at the institutional, as well as researcher level will also be discussed.

We will begin with a discussion by Thomson Reuters about how universities used citation metrics for research evaluation. Universities, government bodies, and corporations must decide what research should be supported and what should not, or which research projects and researchers should receive more support than others. Increasingly, universities must demonstrate their special capabilities to a variety of constituencies. Most universities must identify a mission, develop a strategy for meeting it, and market themselves to students and supporters. Indeed, every university must have a clear, evidence-based understanding of the institution’s performance towards its goals and mission. This understanding is achieved and maintained through ongoing evaluation.

Trained as a biologist and then a Germanic language specialist and translator, Jeff Clovis has been working in the field of Information Sciences for the past thirty years at Thomson Reuters (formerly ISI and Thomson Scientific), holding a variety of positions for this period, mainly in Editorial Development, Product Production, Business and Technology Planning, Product Development, Business Development and finally Customer Education & Sales Support.

He was jointly responsible for: the design of the Image based production system used in processing all journals and conference proceedings, the development of Web of Science and the Derwent Innovations Index, as well as responsible for the addition and development of BIOSIS Previews and CAB Abstracts from CABI Publishing on the Web of Knowledge platform.

He is currently Senior Director, Customer Education & Sales Support and in this position is responsible for supporting all Web products and content available for Academic & Government markets in North America, Latin America, Europe, the Middle East & Africa – including all new tools and content added to the platform and all customer education activities for the Americas, Europe, the Middle East and Africa.

Nancy Foster: Participatory Design of Academic Libraries

Prezentace pptx (4,2 MB), pdf (1,4 MB)

Abstrakt:

Participatory design is a process by which the people who will use a space, a service, or a tool are involved in its conceptualization and development. Traditionally, a narrow range of experts, such as architects, engineers, or computer scientists, decided what people needed and how it would be built. Even today, library buildings and especially catalogs and other library technology are built in this traditional way, and this is why they are often so hard to use. The alternative is to consider that the people who use libraries are experts in an important sense: they are expert in how they do research. In academic libraries, the participatory design process allows us to capture information about how people do scholarly work and how that work may best be supported. In this talk, I will argue for the quality and value of the information we gather as part of the participatory design process. I will explain how we collect information through photo elicitation, mapping activities, workshops and traditional interviews; how it can help us understand the academic work process and how people learn of and obtain information; and how libraries and universities can use such design processes to help their researchers do their best work and their students make the most of their academic opportunities.

Nancy Fried Foster has a Ph.D. in Applied Anthropology from Columbia University and a Diploma in Social Anthropology from the University of Oxford. She has conducted anthropological research in Brazil, Guyana, Venezuela and Papua New Guinea and in educational and not-for-profit organizations in the US and UK. Currently the Director of Anthropological Research in for University of Rochester’s library system, she facilitates participatory design, mainly of large-scale software development projects but also of space design projects.

Štěpán Jurajda: Common mistakes in the application of bibliometric information in the Czech Republic

Prezentace ppt (1,6 MB), pdf (727 kB)

Abstrakt:

I review the existing evidence on the productivity of Czech science (by field) based on bibliometric data, point to typical mistakes made in recent evaluation exercises and analyses, illustrate these using examples typically drawn from social sciences, and offer a few tentative bibliometric facts myself.

Štěpán Jurajda serves as joint Director of CERGE, Charles University, and of the Economics Institute of the Academy of Sciences of the Czech Republic (EI). He graduated from the Prague School of Economics in 1992 in Econometrics and Operations Research and received his M.A. and Ph.D. degrees in Economics from the University of Pittsburgh in 1995 and 1997, respectively. In 1997, he became Assistant Professor of Economics at CERGE-EI, where he served as Deputy Director for Research during 2000-2001 and 2005-2007. During 1999-2000, he was Visiting Research Fellow at Princeton University, Department of Economics, Industrial Relations Section. He is also affiliated with CEPR, London, and IZA, Bonn. In 2004 he defended his habilitation in economics at the Faculty of Social Sciences of Charles University, received the Otto Wichterle Prize for young scientists awarded by the Academy of Sciences of the Czech Republic, and was awarded tenure at CERGE-EI. Between 2005 and 2010, he served as member of the Executive Committee of the European Association of Labour Economists. He regularly publishes in prestigious international high-impact factor journals and serves as a referee for 20 such journals. During 2008-2010 he was a member of the Expert Committee for Humanities and Social Sciences at the Research and Development Council of the Czech Government and since 2009 he is a member of the expert steering committee of the International Audit of Czech R&D&I, an OP-funded IPn project of the Czech Ministry of Education.

Jaroslav Machan: Experience of R&D cooperation between the academic and industrial sectors

Prezentace pdf (2,4 MB)

Abstrakt:

The fast process of globalisation and, as a result, the increasing pressures of worldwide competition require intensification of cooperation between the academic and industrial sectors at both national and multinational levels. The presentation outlines selected topics and identifies areas that should develop such cooperation and make it more effective as the next step. Primarily, these include: Selected factors limiting cooperation on the academic side, Deficiencies in the methods of approaching joint projects, Different ideas of time constants in joint projects, Clearly set key responsibilities of the respective worksites, Possible factors of reinforcing the cooperation.

Furthermore, the presentation outlines ŠKODA Auto Development Department experience of cooperation with the academic sector in joint projects, specifically: R&D projects funded from non-public resources (ŠA's direct contracts, contracts of VW Research), R&D projects funded from public resources (EU, Czech Republic), Training & education projects funded from public resources (esf).

After graduating from the University in 1975, Associate Prof. Jaroslav Machan started working at the Research institute of the machine tools in Prague. Since 1979, he has held various positions in Škoda Auto Company. The most important among them are: 1984 head of dynamic testing-laboratory, 1994 head of technical calculation, since 1996 head of the development department of electric and electronics and since 2003 he has been in charge of special projects in electro-strategy and research. He successfully defended in 2008 his inaugural dissertation dealing with "Quality assurance methods applied at the product development stage – application in automotive industry" at the Czech Technical University in Prague, Faculty of transportation sciences and received the associate professor degree (docent) in the field of the "Engineering informatics in transportation and communications". One year later in 2009 he was certified 4th Grade "QFD Architect".

James V. Staros: Evaluating Research at Levels from National to Institutional

Prezentace pptx (637 kB), pdf (647 kB)

Abstrakt:

Choosing appropriate research metrics is critically important whether one is responsible for research evaluation at the national level, institutional level, or the even the level of the individual researcher.  I will discuss how research metrics are employed in several influential national research evaluation systems in the United States, how peer review is employed in the distribution of national research funding, and how individual institutions can evaluate their research programs to better align them with available funding and with national rankings.

James V. Staros currently serves as Provost and Senior Vice Chancellor for Academic Affairs of the University of Massachusetts Amherst, where he is also Professor of Biochemistry & Molecular Biology.  He holds the Ph.D. in Molecular Biophysics & Biochemistry from Yale University, was a postdoc at Harvard University, and served on the faculties of Vanderbilt University and Stony Brook University before joining UMass –Amherst in 2009.  His experience in research and research evaluation includes 1) that of Principal Investigator of some 90 grant-years of peer-reviewed funding from US federal agencies such as NIH and NSF and from philanthropies such as the HHMI, 2) service on numerous national peer review panels, and 3) evaluation of institutional priorities in research and scholarship as chief academic officer of UMass-Amherst.

Joep Verheggen: A short story about multi-dimensional research assessment and SciVal applications

Prezentace pptx (3,9 MB), pdf (4,4 MB)

Abstrakt:

Research assessment is a abroad endeavour. At the root it is an attempt to measure the return on investment in scientific –scholarly research. Research assessment includes the evaluation of research quality and measurements of research inputs, outputs and impacts and embraces both qualitative and quantitative methodologies. In his talk the presenter provides a concise overview of developments in research assessment and evaluation practices and will address a conceptual model for multi-dimensional research assessment. He will further address Elsevier’s involvement in research management through its “SciVal” portfolio of research performance, - planning and - funding applications. The presenter will demonstrate how this portfolio can meaningful contribute to both national/regional and institutional assessment exercises. He will subsequently provide a number of examples to illustrate how Governments and/or HE Institutions and organisations like Elsevier can collaborate to improve the quality of Research Management and the assessment exercise process.

Joep Verheggen graduated in 1989 at the University of Utrecht (Department of Earth Sciences) in the Netherlands, he joined Elsevier in 1991 and held both Editorial and Product management positions in Life sciences and Physical Sciences. Since 1996 he has been involved in Elsevier’s major innovation activities, initially as project manager and later as Business Development Director Life sciences (based in London, UK) and subsequently as Director of ScienceDirect, Elsevier’s e-publishing platform. In 2009, he was appointed Vice President and Senior Research Advisor, focussing on strategic partnerships. In January 2011 he was asked to lead the Global SciVal Consultants Team and formulate and execute the Global Sales strategy for this new strategic innovation.

 
 
 
 
 
 

Registrace a platby

Registrace byla uzavřena.

Vyplňte, prosím, registrační formulář a odešlete jej nejpozději do 7. září 2011. Každý z přihlášených účastníků obdrží obratem na e-mailovou adresu (uvedenou v přihlášce) výzvu k dokončení registrace a k úhradě účastnického poplatku. Pokud Vám tato výzva nebude doručena do 48 hodin nebo si přejete poplatek zaplatit v hotovosti na konferenci, kontaktujte nás na adrese kre@techlib.cz.

Registrační pult pro účastníky konference bude otevřen ve čtvrtek 8. září 2011 od 11.00 v předsálí Ballingova sálu (vstup NTK4).

Účastnický poplatek

pro účastníky z České republiky                 1 200 Kč

pro účastníky ze zahraničí                            50,- EUR (vč. DPH)

Poplatek zahrnuje vložné, prohlídku Národní technické knihovny a slavnostní recepci.
Poplatek uhraďte nejlépe bankovním převodem rovněž do 7. září 2011 na adresu a číslo účtu příjemce platby:  

Národní technická knihovna
Technická 6
160 80 Praha 6 – Dejvice

Česká národní banka, Na Příkopě 28, 115 03 Praha 1
účet/account: 8032031/0710
IBAN: CZ83 0710 0000 0000 0803 2031
SWIFT: CNBACZPP

Variabilní symbol: do variabilního symbolu uveďte vygenerované registrační číslo (ve formátu 0001XXX), najdete je na výzvě k úhradě účastnického poplatku. Do zprávy pro příjemce uveďte JMÉNO a PŘÍJMENÍ osoby, za kterou byl poplatek uhrazen.

Upozorňujeme, že veškeré bankovní poplatky hradí účastník.

Daňový doklad Vám bude vydán u registračního pultu 8. září.

Vrácení účastnického poplatku

Pokud odřeknete účast písemnou formou nejpozději do 4. září 2011, vrátíme Vám 100 % uhrazené částky, odřeknete-li účast 5. - 7. září, vrátíme Vám 50 % uhrazené částky. Po 8. září 2011 je poplatek nevratný. Poplatek je možné převést na jinou osobu v případě, že se registrovaný účastník nebude moci konference zúčastnit. Při platbě účastnického poplatku je nezbytné uvést ve zprávě pro příjemce jméno a příjmení osoby, za kterou je poplatek hrazen.

Užitečné informace

Níže najdete užitečné informace o dopravě do Národní technické knihovny a ubytování v jejím okolí.

Doprava z letiště

Účastníci si sami zajišťují dopravu na místo konání konference. Z letiště Praha – Ruzyně do Národní technické knihovny a zpět se dostanou nejsnadněji autobusem nebo taxíkem.

  • Autobusy: linka 119 jezdí z letiště Ruzyně každých 10-20 minut z autobusového nástupiště před terminálem 1 (letiště Ruzyně) a končí  hned  vedle vchodu do metra (konečné trasy A - "Dejvická"). Autobusy jezdí od cca 04:00 do 23:30, cesta trvá přibližně 25 min; jízdenka stojí 24 Kč. Můžete také použít speciální autobusovou AE linku (Airport Express), která jezdí přímo na konečnou stanici trasy metra A - na stanici "Dejvická" (cena 30 Kč).
  • Taxi: doporučujeme používat oficiální taxi, která parkují hned před východem z obou terminálů (AAA). Jízda taxíkem na místo konání konference, resp. do doporučených hotelů trvá přibližně 10 minut a stojí kolem 300 Kč.
  • Další informace: http://www.dpp.cz/doprava-na-letiste/

Doprava z Hlavního (Wilsonova) nádraží

 Pro dopravu z Hlavního nádraží použijte metro - červenou trasu C ve směru "Háje" a ve stanici "Muzeum" přestupte na zelenou trasu A. Pokračujte až do konečné stanice "Dejvická".

Doprava z autobusového nádraží Florenc

Pro dopravu z autobusového nádraží Florenc je nejvhodnější metro. Použijte červenou trasu C ve směru "Háje" a ve stanici "Muzeum" přestupte na zelenou trasu A. Pokračujte až do konečné stanice "Dejvická".

Doprava do centra města

Doprava do centra města je snadná a pohodlná, obyčejně metrem (zelená trasa A, tři stanice na Staroměstskou a pět stanic na Muzeum). Můžete si koupit tři druhy jízdenek: celodenní jízdenka za 110 Kč platí 24 hodin, jednorázová jízdenka za 32 Kč platí 75 minut od jejího označení, jednorázová jízdenka za 24 Kč platí 30 minut od označení. Jízdenku lze použít pro všechny druhy dopravních prostředků - metro, autobusy a tramvaje. Jízdenka musí být označena před prvním vstupem do značeného prostoru metra nebo po prvním vstupu do autobusu, příp. tramvaje. Lze ji zakoupit v automatech, ve stanicích metra, prodejnách tabáku, v novinových kioscích či prostřednictvím mobilního telefonu. 

Další informace: http://www.dpp.cz/

Ubytování

Ubytování si účastníci konference zajišťují sami. Seznam ubytovacích kapacit v dosahu Národní technické knihovny:

Hotel DAP*** (Dům Armády Praha)

Adresa: Vítězné náměstí 684/4, 160 00 Praha 6-Dejvice

Tel. + 420 973 211 444, + 420 973 211 422

http://www.daphotel.cz

Hotel Denisa****

Adresa: Národní obrany 33, 160 00 Praha 6-Dejvice

Tel. + 420 224 318 969

http://www.hotel-denisa.cz

Diplomat Hotel**** Praha

Adresa: Evropská 15, 160 41 Praha 6-Dejvice

Tel. + 420 296 559 212, + 420 296 559 178, + 420 296 559 213

http://www.diplomathotel.cz/cz/home

Crowne Plaza****, Prague

Adresa: Koulova 15, 160 45 Praha 6-Dejvice

Tel. + 420 296 537 111

http://www.austria-hotels.at/cz/crowne-plaza/index.html

Masarykova kolej***

Adresa: Thákurova 1, Praha 6

Tel. +420 233 051 111

http://www.studenthostel.cz/

Další užitečné informace

Konferenční sál má kapacitu 196 míst v hledišti a 50 míst na balkóně. 182 míst v hledišti nabízí připojení notebooků k elektrické a datové síti; sál je pokryt bezdrátovou sítí s přístupem na internet (dva přístupové body 802.11abg). http://www.techlib.cz/cs/640-konferencni-prostory-ballinguv-sal/. Sál je bezbariérový, nabízí vlastní zázemí šatny a vlastní toalety. V přízemí je propojen s tzv. Noční studovnou, ve které probíhá občerstvení během přestávek.

Více informací o Praze:

http://www.praha.cz/

http://praha.eu/jnp/cez/home/index.html

Kontakt

Lenka Patoková

 lenka.patokova@techlib.cz

232 002 535

Důležité kontakty

Dárci a partneři

logo MŠMT

Editor: Poslední změna: 28.6. 2016 10:06