Jak číst

Abyste při studiu, výzkumu či publikování uspěli, musíte toho hodně přečíst. Vtip není v tom přečíst co nejrychleji co největší množství materiálu, ale umět číst efektivně. Co to znamená? Četbu lze trénovat jako každou jinou dovednost a zdatnost. K tomu je zapotřebí vytvořit si správné čtenářské návyky: číst aktivně, umět zvolit vhodnou techniku četby a dělat si průběžně poznámky a shrnutí. Při četbě odborných textů se uplatňují i takové pokročilé dovednosti, jako je četba grafů a tabulek, abstraktů a resumé, rejstříků a seznamů použité literatury (bibliografií) – to vše se zřetelem k jejich pozdějšímu využití při psaní.

Nevíte si s něčím rady? Poraďte se s námi na osobní konzultaci.

Čtěte aktivně

Co je cílem četby?

„Jedním z nejlepších způsobů, jak pochopit smysl čtení, je začít psát.“ (BURNS, Tom a Sandra SINFIELD, 2016. S. 54.)

Přistupovat k četbě aktivně znamená ujasnit si, proč čtu. K čemu mi má četba posloužit? Co má být jejím cílovým výstupem? Než se pustíte do četby, ujasněte si svůj cíl:

  • K získání přehledu o vhodných zdrojích vám poslouží technika „prolistování“ či zběžného pročtení textu (anglicky skimming). Zásadní pro vás bude obsah knihy či abstrakt článku (zpravidla na začátku publikace) nebo výsledné shrnutí či resumé na konci. Relevanci daného zdroje poznáte též z názvů hlavních oddílů či kapitol. Návod na vyhledávání odborné literatury ke zvolenému tématu najdete v tomto návodu k vyhledávání ve zdrojích NTK a v tomto návodu k vyhledávání pomocí nástrojů AI.
  • Při vyhledávání konkrétní informace či faktu volíme techniku „projíždění“ textu (anglicky scanning nebo searching). Zpravidla tak činíme pomocí klíčových slov (máme-li text v elektronické podobě) nebo rejstříků (pokud se jedná například o knižní monografii v tištěné podobě). Vodítkem nám mohou být i názvy oddílů či kapitol.
  • I k četbě textu, který má sloužit k nabytí a zapamatování si vědomostí, je dobré přistupovat aktivně. Aktivně číst neznamená pouze zvýrazňovat či podtrhávat klíčové pasáže, číst text opakovaně nebo se jej učit nazpaměť. Tyto postupy mají samy o sobě jen slabý vztah ke schopnosti učit se četbou: více se dozvíte v tomto univerzitním průvodci. Klíčové je naopak klást si před četbou a při četbě otázky a spojovat si nově nabyté vědomosti cíleně s tím, co už znám, pomocí metodicky strukturovaných poznámek a shrnutí.

Čtení pro psaní klade zvýšené nároky na:

  • organizaci četby, pokud jde o čas i množství zdrojů, které musím prostudovat a přehledně zpracovat,
  • schopnost posoudit, co z přečteného je skutečně relevantní pro moji vlastní práci,
  • metodický přístup k zacházení s textem při jeho dalším tlumočení (citování, parafrázování, shrnování), rozboru či kritice při vlastním psaní.

Jak číst kriticky?

Četba odborných textů se odlišuje od běžné či odpočinkové četby nejen vyššími nároky na pozornou a pečlivou práci s textem a požadovanými cílovými výstupy, ale i kritickým postojem.

Obr. 1 Kreslený vtip o kritickém čtení (vlastní obrázek vytvořený nástrojem ChatGPT, Open AI. [2025-06-04]. Dostupné z: https://chatgpt.com/. Neplacená verze).

  • Jaké jsou hlavní rozdíly mezi kritickým čtením a běžnou četbou? Jejich přehled najdete v této tabulce.
  • Čím začít? Šest čtenářských návyků klíčových pro kritické čtení najdete anglicky v návodu Interrogating Texts Harvardské knihovny.

V odborné literatuře se kritické čtení považuje za součást kritického myšlení: více se o kritickém myšlení dočtete anglicky ve volně dostupné online encyklopedii Stanford Encyclopedia of Philosophy pod heslem Critical Thinking.

  • Rozbor je metodický popis formy a obsahu textu na základě otázek jako: Jaká je struktura textu? Jakými způsoby a prostředky jsou v textu předkládány ideje a tvrzení? Jaké vzorce myšlení a vyjadřování jsou pro text charakteristické?
  • Výklad je zasazení textu do širších souvislostí s ohledem na jeho formu a obsah. Výklad vychází z provedeného rozboru: zasazuje text do dějin, literárních či politických tradic či současného stavu vědeckého bádání. Činí text srozumitelným v souvislostech: připisuje v něm nalezeným myšlenkám a vzorcům širší teoretický či praktický význam – ať už vědecký, historický, politický, či kulturní.
  • Hodnocení je postup, při němž text posuzujeme zejména ze dvou různých hledisek. Zaprvé, do jaké míry naplňuje text záměr svého tvůrce či vydavatele? Zadruhé, jaký je vlastní přínos textu – např. badatelský (rozvoj dané oblasti lidského vědění či konání) nebo vzdělávací?

Další zdroje ke kritickému čtení a myšlení

V češtině

  • ČERNÝ, Michal, [b.r.]. Kritické čtení. MUNI KISK ONLIFE [online] [vid. 2025-01-15.
  • ŠEDÝ, Jiří, 2024. Kritické myšlení. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-724-9.

Knihy v angličtině dostupné v NTK

Essential study skills Critical thinking: your guide to effective argument Critical Thinking Skills From inquiry to academic writing The academic skills handbook Critical reading and writing for postgraduates

 
 

Techniky individuální četby

Všechny metodické přístupy k četbě, které jsou doporučovány studentům – jako například metody SQ3R, SQ4R a PQ4R anebo přístup zvaný anglicky PACER (s nímž vás seznámí toto video na YouTube) – mají tři rysy společné. Kladou důraz na schopnost jednotlivého čtenáře

  • aktivně si klást otázky už před četbou, nejen v jejím průběhu,
  • použít více různých způsobů, jak si přečtené znázornit či zopakovat: nakreslit si mapu či obrázek, přeříkat si nahlas klíčové poznatky, napsat si shrnutí vlastními slovy apod.
  • průběžně si spojovat nově vyčtené informace s tím, co znám už z dřívějška, ale také s tím, k čemu mi mají posloužit, a s dalšími informacemi, které potřebuji k pochopení textu. Například teoretická tvrzení si spojuji s empirickými doklady, s příklady praktického využití a podobně.

Více se o potřebě zpracovávat přečtené průběžně dozvíte

Četba ve studijní skupině

Při četbě ve skupině se nabízí možnost rozdělit si čtenářské role tak, aby vynikla dynamika aktivního čtení. Při probírání textu se jeden čtenář zaměří na vizualizaci vyčtených poznatků, druhý dostane za úkol kladení otázek a moderování debaty a třetí se bude soustředit na propojování dílčích poznatků ve vyšší celky a uvádění přečteného do širších souvislostí. Více se dozvíte anglicky v této volně dostupné prezentaci.

Otázky k četbě

Jak se ptát a jakým otázkám se spíš vyhnout?

  • V jakém společenském kontextu dává text smysl? O jaký druh textu se jedná?
  • Kdo je autorem/autorkou textu? Záleží na tom? Pokud ano, proč?
  • Kdo text vydal? Ručí někdo za jeho pravdivost a správnost? Prošel text recenzním řízením?
  • Kdy a kde byl text napsán? Proč na tom záleží? Jak moc je text aktuální?
  • Zběžně text prolistujte: k jakému tématu se vyjadřuje? Co je v hlavních bodech jeho obsahem?
  • S jakým očekáváním a předpoklady přistupuji k textu já sám/já sama? Co se snažím četbou získat?
  • Dokážu si při četbě zachovat nepředpojatost neboli číst s otevřenou myslí? Zkuste si ještě před četbou sepsat vlastní očekávání, domněnky a předsudky o tématu.
  • Co je cílem mé četby? Jaký dopad to bude mít na můj přístup k textu? Chystám se na základě četby něco napsat?
  • Volte otázky, které cílí spíš na názory než na jednoznačná fakta. Důkladně prozkoumejte teoretický přístup k tématu a metodologii, na nichž je text založený.
  • Vyhledávejte slabá místa v argumentaci: například tvrzení, která jsou příliš obecná, nebo mezery v datech či v odůvodnění závěrů.
  • S jakými zdroji dat či myšlenek se v textu pracuje? Jsou tyto zdroje relevantní a spolehlivé?
  • Srovnávejte přečtené s jinými kvalitními zdroji na totéž téma.
  • Postupovali autoři v souladu se zavedenými metodami, postupy a pravidly odborné práce?
  • Pracují se správnými zdroji? Citují je správně?
  • Užívají správných výzkumných postupů a metod vzhledem k otázce, kterou řeší?
  • Prezentují své výsledky úplně, jasně a přehledně?
  • Argumentují logicky a důsledně? Předkládají relevantní a spolehlivé důkazy?
  • Jsou jejich závěry dostatečně významné a spolehlivé?
  • Jaké jsou silné stránky a slabiny jejich přístupu ve srovnání s ostatními pracemi k tématu?
  • Jaký je přínos jejich práce k současnému stavu vědění či výzkumu – zejména ve srovnání s konkurenčními teoriemi, metodami a přístupy?

Doporučené zdroje

Další zdroje k technikám četby

  • Critical Reading Techniques: anglický přehled technik kritického čtení z Open University.
  • How to read efficiently: anglický návod na účinnou četbu z průvodce studentskými dovednostmi University of Sheffield.
  • How to read: other techniques: návod anglické organizace Royal Literary Fund na to, jak číst pro psaní.
  • CRACKNELL, Lauren, b.r. Reading techniques: knihovnický průvodce k technikám četby z University of Suffolk.
  • GILROY, S., 2018. Interrogating texts: knihovnický průvodce k četbě s otázkami z Harvard University.
  • JESPER, Steph, b.r. The SQ3R Method: praktický návod k četbě s otázkami metodou SQR3 z University of York.
 
 

Poznámky a shrnutí pomocí nástrojů AI

Přehled nástrojů AI umožňujících tvorbu obsahových shrnutí najdete v našem průvodci k nástrojům AI.

Proč (ne)přenechat psaní poznámek a shrnutí nástrojům AI?

Proč ano

K automatické generaci shrnutí odborného textu existuje řada volně dostupných i placených nástrojů AI. K těm hlavním patří chatboti a „výzkumní asistenti” (např. ChatGPT, NotebookLM či Coral AI), nástroje AI vyvinuté pro analýzu textu (Anara, ChatPDF či Humata) a také AI platformy, jako je např. SciSpace.

Automaticky vygenerované shrnutí může posloužit jako náhražka rychlého pročítání textů.

Pokud nástroj umí generovat shrnutí v odpověď na přesně zacílenou otázku – například dokáže „vytáhnout“ z textu použitou metodologii –, usnadní vám i podrobnější orientaci ve velkém množství různých zdrojů, zmapování konkrétního tématu nebo předvýběr nejvhodnějších textů k důkladné četbě.

Proč ne

I ty nejpokročilejší nástroje generativní AI užívané k analýze textů mají stále značné slabiny. Platí to nejen o nebezpečí takzvaných halucinací – fakticky nesprávných či hrubě zavádějících textových výstupů –, ale hlavně v tom, že uživatel nemá plnou kontrolu nad nastavením AI nástroje ani jeho postupem při generaci konkrétního výstupu. Kvalita výstupů bývá podmíněna také oborově a jazykově: AI nástroje fungují lépe v angličtině než v „malých“ jazycích, jako je čeština (pokud je vůbec nabízejí).

Každé automaticky vygenerované shrnutí textu je proto nutné překontrolovat, pokud jde o úplnost, správnost a reprezentativnost uvedených údajů, a to včetně odkazů na domněle použité zdroje.

Výstupy AI nástrojů zatím nelze považovat za plnohodnotnou náhražku vlastní četby, poznámek a shrnutí.

K čemu jsou poznámky a shrnutí

Průběžné psaní poznámek a shrnutí představuje klíčovou dovednost, na níž závisí váš úspěch při publikování vlastních výsledků. Aby odborný článek či jiný druh akademické publikace splňoval přísná měřítka kladená na práci s odbornými zdroji, musí být všechna vaše tvrzení pečlivě podložena a doložena. Na vaše poznámky a shrnutí musí být spolehnutí, pokud jde o jejich úplnost, správnost a reprezentativnost.

Těmito požadavky je třeba se řídit už při četbě:

  • Všechny přejímky cizích myšlenek či výtvorů – jedno jestli mají podobu citátu, parafráze či shrnutí – musí být jasně vyznačeny jakožto přejímky a doplněny odkazem k původnímu zdroji tak, aby byly dohledatelné.
  • Užití cizích myšlenek či výtvorů nesmí být v rozporu s autorským právem ani dobrými mravy, případně etickým kodexem vaší domovské instituce. Při práci s cizími myšlenkami, daty, argumenty apod. nesmí dojít k jejich zkreslení ani zavádějícímu užití.

Už při četbě a psaní poznámek dbejte na to, abyste jasně odlišili

  • primární citace od těch sekundárních,
  • přímé citace (neboli citáty) od parafrází a shrnutí cizího zdroje. Více se dozvíte v našem průvodci k Citování.

Nevíte si rady s citováním? Poraďte se s námi na osobní konzultaci.

Poznámky

Dělat si při četbě poznámky má smysl hlavně ze tří důvodů:

  • chceme-li z textu „vytáhnout“ to podstatné,
  • chceme-li si text snáze zapamatovat,
  • víme-li, že se k textu budeme vracet i po delší době, např. kvůli zkoušce nebo při psaní.

Zvolte si takový způsob psaní poznámek, který nejlépe vyhovuje cíli a cílovému výstupu vaší četby. Nevíte, kde začít? Přečtěte si knihu Jak si dělat chytré poznámky.

Jak na poznámky

Možných postupů je celá řada, jak anglicky přehledně ukazují tento online knihovnický průvodce University of York nebo tento videoprůvodce Newcastle University.

Jednotlivé metody se liší hlavně v tom, zda si poznámky děláme přímo na okraj textu, anebo mimo text; a zda si je píšeme rukou (na papír či jiné rozhraní), nebo je ťukáme do počítače přes klávesnici.

  • Poznámky na okraj textu: Nejjednodušší a zároveň velmi účinná metoda anotace textu se nazývá INSERT. Hodí se zejména tehdy, když si potřebujete udělat rychlý přehled o velkém množství zdrojů a utřídit si je podle toho, jak relevantní a užitečné budou pro zpracování vašeho tématu.
  • Samostatné poznámky: Samostatné poznámky si obvykle děláme tehdy, když víme, že daný zdroj budeme potřebovat důkladně vytěžit (například ke zkoušce) nebo když nám poznámky mají v budoucnu posloužit jako podklad pro psaní či prezentaci. Zde se dozvíte, jak si dělat poznámky metodou zettelkasten, metodou Cornell, mapováním, pomocí hierarchizovaných seznamů nebo metodou tří sloupců.

Podle dosavadních výzkumů (viz např. Mueller and Oppenheimer 2014) vede psaní poznámek rukou jak k lepšímu okamžitému porozumění, tak k lepšímu zapamatování a porozumění v delším časovém odstupu. Ťukání poznámek přímo do počítače má podle všeho nevýhody, které nelze snadno odstranit nebo vykompenzovat. Patří k nim zejména:

  • rušivé podněty, které snižují soustředění na text (připojení k internetu, sociální média);
  • větší sklon vypisovat vše doslova, bez okamžitého zpracování informace, stylem „nejdřív si všechno zapíšu a až pak nad tím budu přemýšlet“;
  • větší omezenost počítačového rozhraní typu klávesnice–obrazovka, pokud jde o možnosti zpracování textu jinak než zase jen slovy (na rozdíl od náčrtku, obrázku, systému šipek či jiných symbolů, kreslení pojmové mapy apod.).

Parafráze a shrnutí

Pro lepší pochopení a zapamatování textu je dobré zpracovávat informace průběžně a vlastními slovy. Průběžná shrnutí textu bývají součástí doporučovaných metod anotace, jako je metoda zettelkasten (více v knize Jak si dělat chytré poznámky) a metoda Cornell.

  • Když text citujeme, držíme se doslova původního znění. Citovanou pasáž vyznačujeme v textu graficky – obvykle uvozovkami nebo odsazením – a doplňujeme odkazem k původnímu zdroji, v němž je dohledatelná.

  • Když text parafrázujeme, držíme se věrně a úplně původního významu a struktury textu. K vyjádření ale volíme vlastní slova vhodná pro kontext, do kterého cizí text zasazujeme. I parafrázovanou pasáž jsme povinni vyznačit coby přejímku a vybavit ji odkazem k původnímu zdroji.

  • Když text shrnujeme, užíváme na rozdíl od citace čistě vlastních slov: v nich se odráží hlavně nový kontext, do kterého myšlenky z původního textu přesazujeme. Na rozdíl od parafráze se při shrnutí nesnažíme zachovat ani strukturu původního textu. Spíš chceme stručně a výstižně vyjádřit poznatky, které jsou klíčové pro náš vlastní cíl četby. I shrnutí je nutno jasně vyznačit a doprovodit odkazem k původnímu zdroji.

Další zdroje k parafrázi a shrnutí odborných textů

  • Stručný popis rozdílu mezi parafrází a shrnutím i s ukázkami najdete anglicky v tomto návodu University of Toronto.
  • Podrobněji se o rozdílech mezi citací, parafrází a shrnutím dočtete anglicky v tomto průvodci Harvardské univerzity.
 
 

Jak číst odborné texty

  • Postupovali autoři v souladu se zavedenými metodami, postupy a pravidly odborné práce?
  • Pracují se správnými zdroji? Citují je správně?
  • Užívají správných výzkumných postupů a metod vzhledem k otázce, kterou řeší?
  • Prezentují své výsledky úplně, jasně a přehledně?
  • Argumentují logicky a důsledně? Předkládají relevantní a spolehlivé důkazy?
  • Jsou jejich závěry dostatečně významné a spolehlivé?
  • Jaké jsou silné stránky a slabiny jejich přístupu ve srovnání s ostatními pracemi k tématu?
  • Jaký je přínos jejich práce k současnému stavu vědění či výzkumu – zejména ve srovnání s konkurenčními teoriemi, metodami a přístupy?

Doporučené zdroje k četbě odborných publikací

O četbě odborných článků jak v humanitních, tak v přírodovědných oborech se dozvíte víc anglicky například v tomto univerzitním průvodci University of Toronto.

O četbě pro psaní ve společenských vědách se více dočtete v příručce Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky Jadwigy Šanderové.

Comprehensive Chemometrics Statistics for dummies Medical statistics for beginnersO složitém jednoduše aneb Nebojte se statistiky, nekouše

Odborná četba pro psaní

Při „četbě pro psaní“ odborných textů doporučujeme používat citační manažery. Nevíte, co je citační manažer? Přijďte na osobní konzultaci a my vás s ním naučíme pracovat.

V různých oborech a disciplínách se může publikační praxe, a tedy i požadovaná četba značně lišit. Týká se to zejména typů odborných textů, s nimiž obvykle pracují badatelé v daném oboru a které se liší délkou a členěním textu, způsoby prezentace dat a poznatků, a v neposlední řadě i prací se zdroji a citacemi. Styl četby, která má posloužit při psaní, je proto třeba přizpůsobit oborovým zvyklostem.

V přírodních vědách se dnes publikuje převážně formou článku v odborném časopise (ať už je dostupný v tištěné, či častěji v elektronické verzi).

V humanitních oborech se stále cení také publikování rozsáhlejších odborných monografií neboli knih či e-knih zaměřených na jedno téma – ať už od jediného autora, nebo z dílny autorského kolektivu.

Přírodovědné texty upřednostňují parafrázi a shrnutí použité literatury před přímou citací primárních zdrojů. Přímá citace (citát) naopak představuje hojně užívaný postup v humanitních oborech, zejména u historiků či literárních vědců, protože jejich zkoumání zpravidla úzce souvisí s jazykovou stránkou zkoumaných jevů a dokumentů.

Nevíte si rady s citováním? Poraďte se s námi na osobní konzultaci.


 
 

Rychlé čtení

Schopnost číst rychle a přitom pozorně je zdatnost, kterou je dobré trénovat. Více se dozvíte z knihy Rychlé čtení průkopníka rychlého čtení Tonyho Buzana nebo z následujících zdrojů:

  • Ústřední knihovna ČVUT zprostředkovává svým uživatelům výukový kurz online Rozečti.se. Tento kurz rychlého čtení je dostupný i v některých dalších univerzitních i veřejných knihovnách, nebo si ho lze zaplatit individuálně. Lekce lze absolvovat na vlastním počítači a ve vlastním čase.
  • Úvod do rychlého čtení (video prezentaci doplněnou aktivitami a pracovním listem) najdete také na webové stránce Rychlé čtení Masarykovy univerzity v Brně.
  • O rychlém čtení v akademickém kontextu pojednává i dvacetiminutové instruktážní video Justina Sunga (v angličtině) nazvané 4 Steps to Read Difficult Texts Faster.

Žádná technika rychlého čtení vás nezbaví potřeby zpomalit při četbě náročného textu, kterému potřebujete důkladně porozumět, ani příležitostné potřeby opakovaného čtení. Více se dočtete anglicky v odborném článku So Much to Read, So Little Time: How Do We Read, and Can Speed Reading Help?

Jak na čtení z obrazovky

Čtení je fyzická aktivita – klíčovou roli při ní hraje naše schopnost se dlouhodobě soustředit. Úspěšnost četby proto ovlivňuje prostředí, ve kterém čteme, a technologie, které při tom používáme. V současnosti je běžné číst z obrazovky, i když některé výzkumy naznačují, že ve srovnání s četbou z papíru má jisté nevýhody. Jak si nastavit tu kterou obrazovku, aby se z ní dobře četlo?

  • Návody najdete v tomto anglickém průvodci k četbě z obrazovek Cambridgeské univerzity – včetně upozornění na pomůcky a aplikace, které slouží ke zpřístupnění anglických textů na obrazovkách ve zvukové podobě.
  • Další užitečné rady jak na četbu v digitálním prostředí nabízí anglický průvodce Managing Your Reading University of York.
  • CLINTON-LISELL, Virginia, 2022. Reading medium and interest: effects and interactions. Educational Psychology [online]. 42(2), 142–162 [vid. 2025-01-10]. ISSN 0144-3410. Dostupné z: doi:10.1080/01443410.2021.2016635
  • DELGADO, Pablo a Ladislao SALMERÓN, 2021. The inattentive on-screen reading: Reading medium affects attention and reading comprehension under time pressure. Learning and Instruction [online]. 71, 101396 [vid. 2025-01-10]. ISSN 0959-4752. Dostupné z: doi:10.1016/j.learninstruc.2020.101396
  • LIU, Ziming, 2005. Reading behavior in the digital environment: Changes in reading behavior over the past ten years. Journal of Documentation [online]. 61(6), 700–712 [vid. 2025-04-10]. ISSN 0022-0418. Dostupné z: doi:10.1108/00220410510632040
  • PETROVÁ, Zuzana, 2022. Medium-specific aspects of digital reading and their impact on reading comprehension. Human Affairs [online]. 32(2), 134-144 [vid. 2025-04-23]. ISSN 1210-3055. Dostupné z: https://doi.org/10.1515/humaff-2022-0011
  • PORION, Alexandre, Xavier APARICIO, Olga MEGALAKAKI, Alisson ROBERT a Thierry BACCINO, 2016. The impact of paper-based versus computerized presentation on text comprehension and memorization. Computers in Human Behavior [online]. 54, 569–576 [vid. 2025-01-10]. ISSN 0747-5632. Dostupné z: doi:10.1016/j.chb.2015.08.002
 
 

Kritické čtení a myšlení

Knihy v češtině:

  • ČERNÝ, Michal, [b.r.]. Kritické čtení. MUNI KISK ONLIFE [online] [vid. 2025-01-15]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/onlife/temata/prace-s-dokumenty/kriticke-cteni
  • ŠEDÝ, Jiří, 2024. Kritické myšlení. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-724-9.

Knihy v angličtině dostupné v NTK:

Univerzitní průvodci v angličtině (volně dostupní online):

Čtení pro psaní

Četba odborných textů


 
 

Původní autor: Alena Dvořáková

Editor: Alena Dvořáková Poslední změna: 3.7. 2025 09:07